Over ons


Met veel enthousiasme begon de familie Holtrop met een camping bij het melkveebedrijf. Inmiddels zijn de activiteiten op het bedrijf fors uitgebreid en ontvangen ze dagelijks gasten. “Als je kiest voor je passie, groeit het vanzelf”, meent Geeske Holtrop.


 De gasten van recreatieboerderij Bjusterbaarlik hijsen zich in een overall en trekken laarzen aan voor een gezellig potje boerengolf. Met een kruiwagen met daarin de klompgolfstokken, een schepnet en de gekleurde ballen lopen ze naar het weiland waar de geur hangt van pas gemaaid gras. Tijdens de uitleg van Geeske Holtrop zit de sfeer er al meteen goed in. Met veel gelach starten ze aan het parcours.

 Schot in de roos
 De familie Holtrop heeft in Delfstrahuizen een melkveebedrijf met 200 melkkoeien en een recreatietak. Geeske houdt zich vooral bezig met de recreatie, haar man Minne richt zich op het melkvee en zoon Theunis bemoeit zich zowel met het melkveebedrijf als de recreatie. De neventak is negen jaar geleden begonnen. “Onze zoon wilde graag een boerderijcamping. Al van jongs af aan had hij het daarover.” Daarna werden er steeds meer activiteiten georganiseerd. “In het eerste jaar dat de boerengolf opkwam, zijn we daarmee gestart.” Het bleek een schot in de roos. “Het spel geeft veel plezier en iedereen kan het spelen”, vertelt Geeske. Inmiddels mag de familie zich TOP Boerengolfbaan van Nederland noemen. “Daarmee kunnen we ons profileren. Een TOP Boerengolfbaan kenmerkt zich door gastvrije ontvangst, oog voor boerderijbeleving, een kwalitatief hoog aangeschreven boerengolfbaan en goede service.”


Nieuw logeerconcept
 De camping met vijftien plaatsen sneeuwde onder door alle overige activiteiten die werden georganiseerd. Geeske liet een eigen website maken en zette een folder in elkaar. “Daarmee is de herkenbaarheid en bekendheid vergroot”, vertelt de onderneemster. Ze onderstreept het belang van samenwerken en communiceren bij het opzetten van een tweede tak. “De tijd van een bordje bij de weg is voorbij. Samenwerken is heel belangrijk. Daarmee bereik je meer en je kunt van elkaar leren. Zorg dat je lid bent van een vereniging als de VeKaBo bij een recreatieve neventak.”

Van boerenspelen, hooivorkdarten, boeren-knotshockey, boeren-bowlen, fierljeppen en voetgolf tot vergadermogelijkheden; bij de familie Holtrop lijkt niets onmogelijk. Daarnaast worden workshops aangeboden als koeknuffelen en is er een blotevoetenpad waarbij je eventueel een duik in de modder kunt nemen. Verder kun je er overnachten op de camping, maar ook is er een achtpersoonsvakantiewoning, bed&breakfast en een hooitel, laat Geeske zien. Het hooitel bestaat uit een ruimte van 5 bij 10 meter met daarin een strobed, geschikt tot circa acht personen. Geeske verwacht veel van het nieuwe logeerconcept. “Mensen willen steeds meer wat anders. In Zwitserland wordt het al veel gedaan. Slapen in het stro is een belevenis om nooit te vergeten. Alle logés zijn enthousiast en mensen met hooikoorts nemen gewoon een paar extra pilletjes.” 

Koeknuffelen
 Een recreatieboerderij kent uitdaging, is leuk en in ieder geval nooit saai, vindt Geeske. Vijf jaar geleden werd het koeknuffelen geïntroduceerd. Een groot succes. Geeske legt uit dat daaraan een goede voorbereiding vooraf gaat, want koeien laten zich niet zomaar door iedereen knuffelen. “De mensen krijgen bedrijfskleding van ons aan en na de ontvangst met wat lekkernijen en een toelichting over het leven op de boerderij, gaan we eerst naar de kalfjes, langs de stier en vervolgens naar de pubers in de stal, onze pinken. De mensen hebben de spanning losgelaten. Daarna is het tijd om in de wereld van de koe te stappen en de rust en warmte die de koe uitstraalt zelf te ervaren. We leggen uit hoe je de dieren het beste kunt benaderen. Door de kleding en de geur, voelt het voor de koe vertrouwd en accepteren ze alle aandacht. 

 Fierljeppen
 De 200 koeien die het bedrijf telt, kunnen grazen in zo’n 110 hectare die rond de boerderij ligt (op afstand verbouwen ze nog 12 hectare mais). Dwars door deze landerijen is een speciale polsstokroute aangelegd. “De laatste sloot is dik vier meter breed, even breed als de polsstok. Een derde van de bezoekers springt daar uiteindelijk toch overheen”, vertelt Geeske.

 De ondernemende familie is continu op zoek naar nieuwe ideeën om de recreatieboerderij nog leuker te maken. Maar ook stagiaires en gasten komen met ideeën. En de familie is overal voor in. “Onze nieuwste activiteit, het modderbad, is door onze gasten bedacht. Mensen kunnen over het blotevoeten-pad door de weilanden lopen naar een oud petgat, een poel ontstaan door turfwinning. Daar kunnen ze baden in de modder. In het nabijgelegen Tjeukemeer kunnen ze zich dan weer schoonspoelen.” Dit seizoen wordt deze activiteit uitgebreid met een zandbad. “Dat hebben we daar toevallig toch. Dus hoeven we het alleen nog maar geschikt te maken om erin te stappen.” De familie probeert met zo min mogelijk investeringen zo veel mogelijk uit het bedrijf te halen. “We kijken goed naar wat we hebben. Dat zijn onder andere koeien, weilanden, sloten, een petgat, zandgat, het Tjeukemeer en een mooi gebied. Daarmee proberen we creatief te zijn. Mensen ervaren een bijzondere beleving en hebben vreselijk veel lol. We proberen zo veel mogelijk buiten te zijn, waardoor mensen ontspannen en weggaan met een kleur op hun gezicht.”

Regels
Geeske vertelt dat het succes van een neventak afhangt van bijvoorbeeld de ligging van het bedrijf of de aanwezigheid van concurrerende activiteiten in de omgeving. Ook subsidie kan mogelijk steun bieden. Zelf konden ze gebruikmaken van plattelandssubsidie voor logies en ontbijt. Wel benadrukt ze dat subsidie geen reden mag zijn om een neventak te beginnen. “Een neventak is erg intensief. Er gebeurd van alles, de telefoon gaat continu en je moet steeds alert zijn. Je moet het echt leuk vinden. Als je het doet uit passie, groeit het vanzelf. Als dat er niet is, lukt het niet.”

Boeren die een neventak starten, krijgen te maken met bestemmingsplannen en vergunningen. Vaak moet er worden geïnvesteerd, bijvoorbeeld om te voldoen aan de sanitaire eisen. “Om drank te mogen schenken en verkopen, moet je een drank- en horecavergunning hebben. Daarnaast moet je zelf een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben”, zegt Geeske. “Als je gevaar ziet, moet je dat proberen te voorkomen. Zo ruimen we bijvoorbeeld altijd de hooivorken op na het darten, krijgen al onze gasten bedrijfskleding, is roken in het hooitel natuurlijk verboden en wordt er geen drank geschonken onder de 21 jaar.” Zelf hebben ze aanvullende hygiëneregels opgesteld. “Bijvoorbeeld dat je je handen wast na het knuffelen. Verder zetten we op al onze formulieren dat deelname aan een activiteit geheel op eigen risico gebeurt.”


Friese oranjekoek

De familie Holtrop laat mensen graag kennismaken met de moderne manier van melkveehouden in Nederland. Daarbij willen ze wel de traditionele uitstraling behouden. De ontvangstruimte is dan ook authentieke ingericht in een huiselijke sfeer met onder andere ‘beppe’s kast’, petroleumstelletjes en meubels in brocante-stijl. “In beppe’s kast staan spulletjes die we hebben gekocht voor een goed doel. Alle kinderen die hier komen, mogen daar wat uitzoeken”, vertelt Geeske. Ze hebben geen hightechbedrijf met de allernieuwste, maar een conventionele melkstal, een trekker met een voerwagen en zwartbonte koeien in de wei, het visitekaartje van de Nederlandse melkveehouderij. “Onze boerderij is meer dan 255 jaar oud. Dat wij zo lang bestaan, is een teken van duurzaamheid. Daarbij speelt vertrouwen een belangrijke rol. Door onder andere een wei met koeien, stralen we dat uit.”
Via FrieslandCampina komen er regelmatig buitenlandse gasten op bezoek. “Dan serveren we bijvoorbeeld loempia’s bij de koffie in plaats van Friese oranjekoek”, zegt ze lachend. Via Skype leggen ze contacten met klanten van Friesland Campina over de hele wereld. “Zo kunnen ze zien hoe het er hier aan toe gaat en omgekeerd.”

Toekomst
 Om de arbeid rond de zetten, worden oproepkrachten en stagiaires ingezet. Om de werkdruk te verlagen, besteden ze het melken uit. De landwerkzaamheden doen ze voornamelijk zelf. “Door de opschaling, besteden we steeds meer uit. Onze zoon wordt steeds meer manager. Maar het landwerk vindt hij veel te leuk om uit handen te geven.” De bedoeling is het melkveebedrijf uit te breiden naar 260 koeien.” Daarvoor hebben we ruimte in de bestaande stallen. Wel moet er een nieuwe melksysteem worden gekozen. Dat wordt waarschijnlijk een zij aan zij-melkstal met rapid exit.” Over wat er verder nog op stapel staat, daarover laat Geeske zich verrassen: “Elk jaar proberen we een nieuwe activiteit te bedenken. Met creatieve mensen weet je het nooit.”

 

auteur: Durkje Hietkamp (Plattelands Post mei 2014)